Wat Bridgerton je leert over copywriting

Het duurde even voor ik overstag ging, maar eens ik in die Bridgerton-hype dook … Oh my, wat een voltreffer is dat! De serie voert me keer op keer mee in een wereld bomvol intrige, romantiek en schitterende baljurken. De hedendaagse muziek in een klassiek jasje maakt het plaatje compleet. Maar wist je dat het 3de seizoen van Bridgerton ook waardevolle copywritinglessen voor je in petto heeft? En die deel ik graag met jou in deze blogpost. 



Pechvogel Cressida Cowper

Arme Cressida, ze heeft het niet getroffen. Telkens opnieuw grijpt ze net naast een aanzoek. In het 1ste seizoen van prins Friedrich, in seizoen 2 van Jack Featherington. Al zit haar venijnige karakter daar ongetwijfeld voor iets tussen. In seizoen 3 richt ze haar pijlen op Lord Debling. De klok tikt immers, tenminste als ze niet in een gearrangeerd huwelijk wil belanden.

Sluw als ze is, doet ze zich anders voor om Lord Debling te strikken. Ze veinst haar interesse in zijn lievelingsvogel en doet alsof ze van de natuur houdt. Even lijkt die tactiek te werken. Tot Lord Debling toch kiest voor de oprechtheid van Penelope Featherington. (Al duurt dat mooie liedje ook niet lang, maar dat is een ander verhaal.)

In de huid kruipen van iemand anders is trouwens dé specialiteit van Cressida. Zij Lady Whistledown? Dat gelooft toch geen kat, zou je denken. Maar goed, blijkbaar wel. Helaas voor Cressida ontmaskert de echte schrijfster haar al snel en ontploft de hele situatie in haar gezicht.

Wat Cressida je leert over copywriting

Je kan je in je teksten anders voordoen dan je bent in de hoop dat je in de smaak valt bij potentiële klanten. Maar op lange termijn werkt dat niet. Mensen zijn niet dom. Ze doorprikken je bubbel in een handomdraai en voelen haarfijn aan dat je zo niet in elkaar zit. Gevolg: ze haken af. Maar wat nog erger is, is dat de mensen die wél bij je passen zich niet aangesproken voelen door wat je schrijft.

Je droomklanten willen met je samenwerken om wie je bent en ze kiezen bewust voor jouw unieke aanpak. Maar als je op je website en sociale media een masker draagt, krijgen ze de kans niet om je ware ik te leren kennen. Dus: don’t fake it and just be yourself. Da’s genoeg om die ideale klanten aan te trekken, echt waar.

Stille genieter Francesca Bridgerton

Met weinig eisen op haar verlanglijst maakt Francesca haar debuut. Haar wens is simpel: een lieve man vinden. En dat komt in een stroomversnelling wanneer queen Charlotte haar uitroept tot favoriet. Niet omdat ze zo hard haar best deed om indruk te maken – zoals de andere meisjes doen – wel omdat de koningin haar piano ziet spelen. Francesca beseft niet dat de koningin meekijkt en is gewoon helemaal zichzelf. Ze geniet en gaat op in het moment. She sparkled, zoals de queen zegt, en is vanaf dat moment de diamant van het seizoen.

Daarna probeert de koningin haar te koppelen aan Lord Samadani. Die doet alles volgens het boekje, net als Francesca trouwens, maar de kriebels in de buik blijven voorlopig uit. Al worden die vlinders plots wel wakker. Niet voor Lord Samadani, wel voor John Stirling.

Hoe hij dat klaarspeelt? Door te zwijgen. Tijdens het Innovations Ball gaat Francesca naar buiten, omdat ze nood heeft aan stilte. Tot John naast haar komt staan. Als ze duidelijk maakt dat ze rust wil, zegt hij dat dat exact is waar hij al de hele avond naar op zoek is. Daarna koesteren ze samen de stilte.

Best bijzonder. Net als het lied dat John voor Francesca herwerkt. In de ton zijn het aparte manieren om iemand aan de haak te slaan. Maar ze werken wel, omdat ze 100 % passen bij Francesca.



 Wat Francesca je leert over copywriting

Je kan zoals Lord Samadani alles doen zoals het hoort. Je past strategieën toe die op velen indruk maken en gebruikt daarbij de juiste woorden. Maar die woorden bereiken de personen die je echt wil aanspreken, niet. Natuurlijk horen ze de woorden wel, maar ze doen hen niets. John Stirling daarentegen spreekt de taal van Francesca. En ja, die taal is allesbehalve mainstream en veel andere meisjes halen er hun neus voor op. Maar dat doet er niet toe, want hij maakt wel iets los bij haar. En zij is zijn doelgroep.

Dus f*ck de bewoordingen die je zo vaak hoort of de algemene marketingstrategieën als die niet bij je doelgroep passen. Vertrek vanuit je ideale klanten en spreek hen aan in de taal die hen raakt. Als je erin slaagt om iets bij hen aan te wakkeren, heb je hun aandacht. Blijf daarom altijd kort bij de klant én bij jezelf (niet zoals Cressida, weet je nog?).

Roddeltante Lady Whistledown

De vrouwen van de ton staan keer op keer te popelen om de column van Lady Whistledown te verslinden. Ze lezen er gretig in, slaan de hand voor de mond en roddelen er nadien voluit over met hun vriendinnen.

De column puilt altijd uit van de juicy details en blijft tegelijkertijd ultradeftig. Het succes heeft Lady Whistledown niet te danken aan die deftigheid (of misschien toch een beetje), wel aan die sappige roddels. Want daar zijn de meeste vrouwen van de ton fan van. Tot ze er zelf in staan, natuurlijk.

Wat Lady Whistledown je leert over copywriting

 De reden van het succes van Lady Whistledown is poepsimpel: ze vertelt wat de lezers willen lezen. Waarin zijn ze geïnteresseerd? Waarvoor staan ze vroeger op, zodat ze het absoluut niet missen? Die denkoefening doe jij best ook voor je teksten. Vertrek niet van wat jij wil vertellen, wel van:

  • Wat willen mijn ideale klanten weten?

  • Waar hebben ze behoefte aan?

  • Wat vinden ze tof om te lezen?

Van daaruit bedenk je topics voor je blogposts, mails en sociale media. Je krijgt extra punten als je het dan ook nog eens in een verhaal giet. Want storytelling is supereffectief.

Klassebak Lady Whistledown

 “But gossip as I might, I always tell the truth, and I cannot tolerate a lie.”

Dat is Lady Whistledowns reactie op de leugens die Cressida schrijft wanneer ze zich voordoet als Lady Whistledown. Roddelen, daar houdt die laatste wel van. Zoveel is duidelijk. Maar ze vertelt nooit dingen die niet waar zijn. En ook dat maakt haar column zo krachtig en geliefd.

Wat Lady Whistledown je nog meer leert over copywriting

Vertel altijd de waarheid. No matter what. Stel je aanbod niet mooier voor dan het is, doe geen beloftes die je niet kan waarmaken en creëer geen gevoel van urgentie als er geen urgentie is.

Zinnen als ‘Schrijf je vandaag nog in, want er zijn nog maar 2 plekjes beschikbaar’ kom ik vaker tegen dan ik zou willen. Helemaal oké als er echt maar 2 plaatsen meer vrij zijn, maar absoluut not done als er stiekem nog meer mensen kunnen deelnemen. Net als ‘Dit aanbod komt nooit meer terug’, om dan vervolgens een half jaar later exact hetzelfde aanbod te zien passeren.

Je wint er niks bij, je verliest alleen maar je geloofwaardigheid. En dat is het laatste wat je wil. Eerlijkheid duurt het langst, altijd.

 De 5 copywritinglessen uit Bridgerton op een rij

  1. Be yourself, doe je in je teksten niet anders voor dan je bent

  2. Spreek de taal van je ideale klant

  3. Schrijf niet over wat jij interessant vindt, maar focus in je teksten op de interesses en behoeftes van je droomklanten

  4. Maak je lezers niks wijs, wees altijd eerlijk

  5. Oneven opsommingen werken beter dan even opsommingen (da’s puur psychologisch, maar wel getest en bewezen), dus ja: die tip plak ik er nog even bij 😉


Wil je meer verkopen dankzij ijzersterke teksten die dicht bij jezelf blijven én je doelpubliek aanspreken? Yes, hier zit je goed. Of je nu je webteksten, blogposts, mails … zelf wil schrijven of een ervaren copywriter onder de arm wil nemen.

 
Next
Next

5 tips om beter te leren schrijven